(Auto)biografije

Pogledajte kao
Sortirajte kao
Prikaz po stranici

Šarlot Delbo: Aušvic i posle njega

Delo Šarlot Delbo jedno je od ključnih ostvarenja logoraške književnosti i književnosti Holokausta. Njeno memoarsko vraćanje pitanjima svedočenja krize tokom decenija nakon oslobođenja iz nacističkih logora pokazuje posvećenost prikazivanju traume koju je doneo lʼunivers concentrationnaire, traume koja se ne sagledava kao događaj iz prošlosti, već kao istorija koja se ne završava. Prvi deo svoje trilogije Aušvic i posle njega ona započinje rečima: „Danas nisam sigurna da je ovo što sam napisala istinito. Sigurna sam da je istinsko.“ Ovo razlikovanje između vrai i véridique predočava svest autorke o nemogućnosti svedočanstva da ponudi zaokruženu ili potpunu transpoziciju iskustava preživelih ili da dâ presudu o istorijskim događajima. Ona upućuje na istorijski metanarativ kao istinu, ali upravo subjektivno iskustvo, kao istinsko, jeste onaj višak koji se možda ne očituje u zvaničnim formulacijama i izveštajima, ali koji presudno određuje naš odnos s prošlošću. U svojim memoarskim – ili pak antimemoarskim – zapisima, Delbo opisuje zatočenje u zatvoru Sante u Parizu, pogubljenje supruga Žorža Didaša, opraštanje s njim, deportaciju u Aušvic-Birkenau, u stočnom vagonu, zajedno s dvesta dvadeset devet žena pretežno uhapšenih zbog delovanja u Pokretu otpora, boravak u logoru i potom u povlašćenom odredu u Rajskom, prebacivanje u Ravenzbrik, oslobađanje, povratak i život posle. Ali se ovih događaja ili stanja ne dotiče linearno: Niko od nas neće se vratiti, Beskorisno znanje i Mera naših dana uporno i mučno cirkulišu oko rane, ukidaju hronologiju i prostorom zamenjuju vreme kao narativnu postavku. Za razliku od brojnih književnih dela o Holokaustu koja se zasnivaju na realističkom pripovedanju, uz miran, razborit iskaz svedoka, koji Primo Levi vidi kao najubedljiviji, Aušvic i posle njega odlikuje se složenom estetikom i modernističkom strukturom. (Sonja Veselinović)
€15,00

Tanja Bakić: Brian Jones i njegov bend

„Bio sam u publici tokom koncerta u Hyde Parku dok je Mick čitao pjesmu. Gužvom se širio osjećaj zaprepašćenja zato što se to desilo dan prije a mi se još nismo navikli na žrtve rock and rolla… Brian se izolovao od njih i oni od njega. Kada su Mick i Keith dobili na samopouzdanju i preuzeli vođstvo u bendu, Brian-ov uticaj postao je manji. On je bio ‘osjetljiv’, ali takođe i vrlo okrenut ka sebi. I kad su stvari počele da se raspadaju, raspadao se i on sa njima, i nije mario za sebe, okrećući se drogi i alkoholu. Onda kada je zadnji put nastupio sa Stones-ima u ‘Circusu’, već je bio debeo i otečen i prilično ispao iz forme. Nije više bio zlatni momak koga sam prvi put sreo 1965. godine kad je svirao ‘Play With Fire’ u emisiji ‘Ready Steady Go’… Zabavno je bilo režirati spotove za Jumpin' Jack Flash i Child of The Moon. Svi smo bili mladi i dobro smo znali da se sporazumijemo. Brian-ovo prisustvo bilo je važno na snimanju Jumpin' Jack Flasha, jer nakon što smo napravili prvu verziju spota, imali smo pauzu i Brian je počeo da se vrzma oko stola za šminku. Igrao se s raznim bojama i olovkama, i stavljao ih po licu. Kako izgledam – pitao me je. Odlično – odgovorio sam. Onda sam pozvao i druge da dođu i zamolio sam našu šminkerku, Lindu de Vetta, da se zajedno s njima dogovori kako da i njih našminka... Ovu priču niko do sada nije znao.“ (Michael Lindsay Hogg, režiser kultnog filma The Rolling Stones Rock and Roll Circus, kao i spotova Rolling Stones-a za numere: Jumpin' Jack Flash, Child of The Moon, Angie, It's Only Rock and Roll, Start me Up, i mnogih drugih, u ekskluzivnoj izjavi za autorku knjige)
€6,00

Vlado Dapčević, Slavko Ćuruvija: Ibeovac: Ja, Vlado Dapčević

Biografsko svjedočanstvo čija nas pripovjest i faktografija podsjećaju da život može biti fantastičniji od svake fikcije. Knjiga Slavka Ćuruvije „Ibeovac. Ja, Vlado Dapčević“, životna je i politička ispovijest crnogorskog revolucionara i najpoznatijeg jugoslovenskog Golootočanina, Vlada Dapčevića. Riječ je o obimnom intervjuu Vlada Dapčevića s kojim je krajem osamdesetih godina razgovarao srpski novinar i urednik Slavko Ćuruvija i zahvaljujući kojem se široj javnosti prvi put predočila neobična, dramatična i tragična Dapčevićeva podjednako lična, porodična i politička pripovijest. Kroz ovu (auto)biografsku storiju o čovjeku koji je ukupno 48 godina proveo u zatvoru, u ratu i izbjeglištvu, direktno su tretirani neki od najvažnijih događaja jugoslovenske i crnogorske istorije uoči i nakon Drugog svjetskog rata čiji je bio protagonista, kao što su komunističke političke pobune 30-ih godina, Trinaestojulski ustanak i antifašistička revolucija, progon takozvanih staljinista, Goli otok i politička borba ibeovaca u egzilu. Istovremeno, Dapčević tumači mnoge crnogorske, jugoslovenske i svjetske istorijske ličnosti, kao što su Tito, Milovan Đilas, Blažo Jovanović, Jovo Kapičić, Ivan Milutinović, Staljin, Enver Hodža, Hruščov... U pogovoru prvom i do sada jedinom izdanju Ćuruvijine knjige iz 1990. godine, Slavoljub Đukić, srpski novinar i pisac, naveo je da knjiga „Ibeovac. Ja, Vlado Dapčević“ spada među najčudnije koje je ikada pročitao, te da „čovek ne može da poveruje da u današnjem svetu postoji takav ljudski i politički raritet kakav je Vlado Dapčević".
€11,40 €9,50